29 January 2012

secebis nasihat untuk adik adik yang baru lepas SPM dari pengalaman aku supaya korang tak jadi macam aku.muheeeheee

hai peeps.

Terus terang saya cakap saya jeles dengan kawan kawan, rakan rakan dan kenalan saya yang dapat study kat oversea. Dan saya pulak? sedang berbahagia study di bumi malaysia ini dengan seikhlas hati. ececeh*tak caye sudaaa*

Saya bukan takda peluang nak study kat oversea lepas spm hari tu*tahun dulu*. Sangat sangat sangat*ok. Tak perlu la kot nak over cakap sangat. kau bajet sangat nie kenape?* cerah kot peluang utk study di seberang negara orang. Walau hakikat sebenarnye saya tak apply pun utk study kat oversea baik dengan jpa ataupun mara. Haha.

Sebelum spm pun, cikgu ada kasi borang permohonan utk sambung study kat jepun ambik engineering under ape entah. Masa tu 3 or 4 org je cikgu kasi borang tuh. Betape untungnye kan. 

Tapi guess what. Aku tak isi pun, walhal aku tak cerita pun kat mak aku pasal nie. Sebab ape nak tahu? Sebab even kalo dapat pon mak aku tak kan bg approval utk pergi jepun. Betape pessimistic nye aku. Belum try dah mengalah kan?

Samelah macam aku darjah 6 dulu. Bila cikgu ade buat rombongan ke langkawi. Teringin giler nak pergi. Pastu bile aku kasi tahu mak aku. Bersungguh sungguh mak aku tentang tak kasi aku pergi, umpama menghalang hubungan cinta aku dengan seorang bangla*ok. Macam tak berkait*.

 Aku sampai menangis 7 ari 7 mlm kecewa. Haha. Tak caye sudah. Mak aku cakap nanti naik feri jatuh lemas lah, siapa susah. Mak tak ada kat situ nak terjun selamat kamu yg sampai sekarang tak reti berenang*bile lah dapat belajar berenang niee*

Giler kuat mak aku berimiginasi kan? Ok bila taknak kasi pergi alasan macam2 lah kan. Mati  nie bila bila masa pun boleh. Kat rumah pun boleh. Tp takpe, mak aku punye sebab kan buat mcm tu. Sbb die sayang aku lah weh. Taknak hilang aku.paham2.

So, semenjak tentangan tersebut, anything yang aku kompem mak aku tak bg aku takkan tanye mak aku. Seeeee, teruk betol aku. Berhenti sebelum mencuba. berundur sebelum go ahead ke depan. Bukan nak pujuk ke ape dulu kan. Sebab tu, mase sekolah dulu mane ade pernah aku ikut rombongan sekolah pergi bercuti ke ape. Eleh, padahal kau segan nak tanye mak kau kan kan?

Mase nak amik lesen moto mase form 4 pun macam tu gak. Aku nak la amik lesen moto supaya senang aku pergi balik sekolah. Tak perlu nak susahkan abang dan ayah aku ambik dan hantar. Aku memang kompem mak aku tak kasi. Suatu ari aku cube try naseb menyuarakan kehendak aku yang membuak buak.


 Ok, seperti yg sedia maklum tak kasilah. Katenye bahaya perempuan naik moto. Kalo eksiden sape susah. Lagi? Negatif thinking. Niat aku satu je taknak susahkan orang nak hantar amik aku sekolah. Dah taknak nangis pagi2 kejutkan abang aku yg susah giler nak mati bangun tido tu. Taknak nages2 dan selalu kena rotan dek cikgu sebab selalu datang lambat. 

Tapi lame2 dah immune dah, kena rotan kena denda round satu padang bola sebab datang lambat. Kau ingat aku best student sangat dulu. Selalu datang lambat kot. Tapi tak pernah ponteng kelas ok?

Tp adik aku sorang tu, mase form 4 di offer buat lesen moto oleh mak ayah aku. Katenye, die tu bangun awal, tp bersiap lambat so selalu terlepas bas. Tapi bas still ade kan? Salah siapa terlepas bas kan? Aku dulu? Takde bas sekolah weh nak pergi sekolah aku tu. Selama 5 tahun sekolah kat situ.

Nak cakap aku jeles ke ngan adik aku? Korang rase? Tp mase mak aku xbg amik dulu, aku pahamlah. Mak ayah aku sayang aku kan? Pastu adik aku mak aku xsayang ke kasi die naik moto? Haha.

 Macam nie jelah nak cakap. Dunia dah maju, zaman dan moden erk?  5 tahun dulu takkan same dengan skarg. Ok2. Paham.

Lebih kurang 3 tahun lepas, lepas dapat result spm aku macam blurr terlebeyh ape aku nak buat dengan result spm segempak nie kan? Sebab aku pun mcm tak percaya dengan diri sendiri mcm mane aku boleh dapat segempak tuh.*ekleh kau, orang lain lagi hebat dari kaulah* 

Siyes? Dapat berape? Meh la masuk bilik kat hostel aku tgok kat board aku tempek result spm supaya kasi semangat tengah amik degree yang tak berape nak masuk ngan jiwa tapi aku tetap berusaha dan ikhlas menerima takdirnya. Eheee.

So, sbb blurr orang duk sibuk isi borang jpa, mara, maktab dan serba serbilah. Aku buat dunno isi borang upu je. Ehhee. Itu pun pening kepale aku nak pilih kos sampai nanges nanges 3 ari 3 malam di tambah kene leter oleh mak supaya cepat2 pilih yang mane nak sebab abang aku nak settle seme. 

Mase tu konflik sangatlah dahsyat. Tau tak aku menda yang aku minat tak berape mendapat approval dari abang dan mak aku. Abang aku kate say no to engineering. Oklah aku taknak. Sbb mcm susah. 

Eh, nak amik akauntan, nak masuk matrik boleh. Aku mintak peraukaunan kat matrik sebab sebelum amik spm lagi aku tak minat bio yang biol nie. Aku minat math and akaun. Tgok result lah kan dah tahu kekuatan aku kot pengiraan nie. Tp die orang tak kasi, sebab katenye akaun nie pekerjaan die sengit. Sbb ramai org amik dan nanti susah nak keje. Ok fine. Aku tak kisah sangatla. Tak kecewa sangat pon.

Pastu nak amik ape nie.? Arkitek-ture? Nyum nyum macam best je. tapi , sad apabila mak dan abang aku seperti mencenderungkan aku kearah perubatan dan kesihatan. Fine lah kan fine. Nak suh aku jadi doktor konon. Sampai skarg. Sedara mare makcik pokcik paggil aku dokter. Aku bukan doktor la. Aku future audiologist. Tau tak ape tu? Pergi google.

Kawan sekelas aku 3 orang study oversea, tapi aku sorang je yang study kat sini. Kadang kadang menyesal, kadang2 jeles sangat. Kalau memang result aku teruk memanglah aku tak jeles sebab memang tak layak pun kan.

Pastu nak cakap kau layaklah wei! Study kat malaysia pointer pun cukup makan. Muahaha. Biarlah suke hati aku la.

Tapi siyesly aku cakap, kalo tengok ape yg aku belajar sekarang macam tak logik je result spm aku macam tu. .


 ok ok fine lah wei. Sekali berjaye tak semestinye selalu berjaya kan. *peribahasa baru*. Ade je org dpt straight A PMR, tp SPM hampeh. Ade je org straight A SPM, tp xdpt masuk u. Kalo dapat pun tak sempat abes sebab awal2 dah kena tendang. 

Yelah, belajar di sekolah menengah bukan same dengan di unibesiti. Betul tu. Aku sokong. 

So, korang berjaya mase spm. Tak bermakna korang akan berjaya dengan jaya dan bangga mase kat uni. Dan tak semestinye korang berjaya jugak mase berkerjaya nanti. Sebab dah berjaya dapat 4 flat kat uni pn blum tentu kamu akan dapat  pekerjaan yg baik.ramai je kan yang menganggur. So, atas naseb dn rezeki masing masing.

 sebab ade jugak org tak berjaya lah sangat mase spm , tp skarang dah jadi bussinessman berjaya. Ade tanah berjuta juta lemon , duit berzillion trillion kan?. So, itu terpulang kpd usaha dan rezeki masing masing.

So, aku anggap aku takda rezeki. Dan Allah punye sebab kenape aku tak ditakdirkan belajar kat oversea. Mungkin Allah dah thu kalo, aku study oversea aku akan jadi minah saleh celup pakai bigini je ke kalo gi jalan2 kan. Mungkin jugak aku akan lupe dah mane jalan umah aku nanti kalo aku study jauh2. Dan mungkin juge Allah dah tahu aku nie bukannye kuat sangat nak lawan anasir anasir jahat kat sane. Yg dekat malaysia nie pun selalu kecundang. Kan? So, be positif pada Dia.

Dia punye sebab letakkan kamu di situ  dan tidak di sana. Percaya padaNya. Die tahu yg terbaik buat kamu.

So, dengan penuh rendah diri aku nak nasihatkan adik2 yg nak amik result spm thun nie, jangan jadi mcm sy yer. Jadilah mcm org lain eheee. 

Grab all the opportunities. Peluang hanye dtg sekali seimur idup. Buat pilihan yang terbaik. Kalo boleh pilih bidang yang kalian minat. Tapi kalo parents tak kasi die suruh amik itu amik ini, terime jelah. Mungkin ade hikmah yang kite sendiri tak tahu.

Dan kalau pilihan yg adik adik pilih tidak terpilih. Tidak mengape. Dia mungkin cuba sebab. Tapi kalo boleh cube pertahankan. Jangan jd mcm saya. Eheeee.*pah ke sudah taknak jadi macam kau*




Tapi Alhamdulillah, setakat ini saya tak pernah fail pun dengan kos saya ini, walaupun resultnye takdalah membanggakan sangat pun. Sekadar ala kadar je. Tapi saya dah cube sedaya upaye saya. Walaupun ade mase tak berape nak usahe gigih, selalu study last minit. Hehe

 Satu je yg saya tahu, saya redha dan ikhlas terime bidang ini. Walau kadang2 rase menyesal dan give up. Tapi jangan pernah sekali anda pasrah. Kerana pasrah bermakna andah menyerah kalah.




rasa macam panjang betui entri ini, anda dapat tak ape yang saya nak sampaikan nie?

 ok.Bye.

#Adik saya tunggu result spm gak. Let see die dapat memecahkan rekod sy tak.


12 comments:

Myra Azraff said...

trimas2..boleh amek iktibar ni..biol tu mmg payah ohoyy..saye lagi la,harap je amek sains time form 5..tapi kat hati x terdetik pon nak jadi dokter ke hape..haha

*den lebih berminat dgn bidang seni sebenornyaa..:)


warm regards:
spm leaver

Hakimy Zamri said...

Insyaallah kak..kejayaan ada dimana-mana..tak kisah laa bidang apapon...semua akan berjaya jika ada usaha :)

Unknown said...

rezeki ada dimana2 cuma masa je lain.tapikan lepas spm ezza mcm lost xtahu nak buat apa nak smbg stdy msuk u awal tp tak dpt.nak ambil lesen parents busy takde siapa nak hantar.last2 ddk rumah bearkan badan kembangkan lemak.hee,akak buat apa eh sebelum ambil result?kerja?

zuk_zuliana said...

touching nye ble bce..huhu..i xkisah r dpt bpe..mmg r xpecah rekod u,coz i xlh sehebat kakak i niii..bg i,kejayaan bkn atas result SPM jew..kejayaan dunia n akhirat adlh lbh penting..u know my lovely sister?!

Anonymous said...

nice entry..tgh tnggu result spm 2011 gak ni hihi.best entry ni sngt bermnfaat

Anonymous said...

suka enrty nih..

SazaInfineez said...

sama la kte pn tak suke kalo org manjakan sangat nak hantar la nak amek la..lebih baik berdikari sendiri kan..

Ikaa Sharin said...

okay , i'm touched :]

#hye owner blog :)

Unknown said...

hmm..0k..sudah dibaca..
sy akan grab semua peluang y ada..haha..
terima kasih atas nasihatnya.. :)

Zehan Ilyana said...

hehee..comel je cara mak awak tak bagi tu..teehee~

dulukan, saya pun bercita-cita nak belajar kat luar negara..
huhu..
but Allah know best..:D

AzwanRamli said...

setuju....gua fail spm...pastu sambong stpm...alhamdulillah,dapat jugak b'gelar mahasiswa...better late than never...

semutsengal said...

muka kau garang. Grr


HAHAHAHA