14 November 2010

.tutorial buat header transparent guna GIMP dan photoscape..



aku nie bajet expert je kan.buat tutorial2 nieyh.aku tak expert pon.aku tahu beberapa menda je.tu pun belajar kot tutorial jugak.try godeh2 sendiri.tapi tak kretip mana pun.so,saje lah nak me'ngeshare'.orang tanye.aku jawab.ye dak??tak salah kongsi ilmu.lmu bukan milik kita.milik Allah.

so hari tuh bila kau buat tutorial nie adalah jugak bagi respon dan tanye pasal GIMP nie.lupa nak cakap korang.bagi yang tak tahu tu.GIMP nie adalah free software yang alternatif kepada photoshop.kira fungsi macam photoshoplah.tapi tak semua fungsi photoshop dia ada.adobe phtoshop tu lebih power lah bab2 editing nie kan.kire gimp nie fungsi dia basic je.

so, kali ini aku nak ajar buat header macam aku kat atas tuh guna GIMP.sebelum nie memang aku ada ajar macam mane nak buat header.tapi macam bongek je tutorial tuh.tak membantu kan?tapi yang tulah dapat hit tinggi..hehe.selain post TAKNAK MEROKOK.hak3.

dah2,straight to the titik.

step 1

open photoscape



buat header macam biasa.sekretip yang boleh.T___T



then, SAVE.

step 2

open GIMP.

open header yg dibuat kat photoscape tadi.

FILE>OPEN

step 3

pergi LAYER>TRANSPARENCY> ADD ALPHA CHANNEL



STEP 4.

PILIH FUZZY SELECT TOOL KAT TOOLBOX.
KELIK KAT AREA YG INGIN DI TRANSPARENT KAN.



STEP 5.

PERGI KE EDIT>CLEAR

ATAU

TEKAN DELETE DEKAT KEYBOARD.



THEN JADI MACAM NIE.



STEP 6

FILE>SAVE AS



SAVE AS GIF FORMAT.

DONE!!




okay.sekian.
tak paham bagi soalan.

nie contoh benda yang aku dah buatlah.tapi buruk dan tak kretip.simple je kan.






ATTENTION!!

TUTOTIAL INI TELAH DIEDIT UNTUK KEMUDAHAN SEMUA.






26 comments:

hanae said...

zuk! asl aku nk cut gmba xleh??sobb3~

Nisa A. said...

whoaaa akhirnye jumpa jugak software alternatif bg photoshop..
tahniah :D
ehhehee
and thanks for the info!!
ini sgt berguna :)

.::CeK LaLa::. said...

Hakak neh bukan nyer gheti pakai photoshop2 sgalerr... dok edit header pakai photoscape sajork!!
hehehhe.. Tapi, gud job lahh!! ^_^

farra8979 said...

owh, dh lame dh carik camne nk wat.. tp, masalahnye x de software la plak..

amy munirah said...

knpe na cut imej x boley ek? .

amy munirah said...

knpe na cut image x boley ek ?

Anonymous said...

w0w..mmg bes tut0rial nerhh! tengs yea?? cuma nk tnya..asal nk uat transparency jdik len??

Anonymous said...

asal x jdik pun ble wt transparency??

wahida laa said...

tak paham laa yang nak buat transparent tu . --'

GeminiGurlz said...

tengs.. dapat=))

qila said...

wahhh!best!!mudah difahami and menjadi..tq! :)

wannurfazrini said...

hey saya telah mggunakan tutorial ini, terima kasih :)

niena witwit said...

sis cane nak cut pic tuu jd cm tuu . . st x pandai laaa !

cikbam said...

da buat .. tp npe ta bolas save as GIF ? :( sdyhnyee...

ske tgk smua tutorial sys.hebat

mayamyra said...

kalau nak buat pic kite ade url blog kite...EG: maymyrablogspt.com

faidah misnan said...

suka2 . .
>.<

bebyketot said...

. dapt .. but kenape pixvt kyte tade colour yee ?

Misa said...

akak guna templat blog ni jenis apa?

Dina Farisha said...

asal bile clear tak nampak gambar eh nampak petak petak tu je

maliha mahadi @ ahmad saufi helmi said...

thanz 4 tutorial =)

Badrina Ibtisam said...

Nice tutorial! <3

wyancomel said...

bagus!jadi pon

timahhot said...

knapa tak jadi bro?

Cik Eka said...

hi awak...nak tanya,awak guna photoscape versi ape ye..kite nye takde tools..huhu

Marshmallow Stories said...

Terima kasih bnyak2 sebab bagi tuto ni . Header transparent saya menjadi sangat . Saya memang dah lama carik tuto ni . Thanks ya akak . =) Peace

Eliza muslim said...

salam... haii....
awk sy punya bila save menjadi... bila upload kat blog... dia x jadi trasprnt.. dia jadi hitam...